De theorie van het remmend vlees Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
dinsdag, 29 mei 2007 22:44

In de reeks over inspiratiebronnen voor mijn groen-zijn deze keer geen schilderij of film, maar een "theorie". Ik hoorde er eerst van via een provinciaal ambtenaar die sprak over het Leuvense stationsplein. Dat is in principe één groot zebrapad voor voetgangers en fietsers. Auto's kunnen er slechts vanuit één kant op. Maar de bussen van De Lijn rijden er alsof het Francorchamps is. De bussen kruisen de voetgangersstroom op die plaats doorgaans tweemaal per rit.

Het opzet van deze inrichting is dat de chauffeurs automatisch trager zouden rijden door de aanwezigheid van voetgangers en fietsers op het plein. Die laatsten zijn dus het "vlees" die "remmend" werken op de bussen, althans "theoretisch" in het hoofd van de architect die het ontwierp. Ik was gechoqueerd dat men zo denkt over ons, kwetsbare weggebruikers. Het is duidelijk dat de ontwerpers en de bevoegde politici zich zelf niet tot die groep rekenen. Voor mij volstaat dit om extra argwanend te kijken naar elk groot bouwdossier van de stad Leuven.