Elektrische wagens of liever fietsen? Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
woensdag, 14 december 2011 19:02

Wellicht is er nog veel brol op de markt van elektrische fietsen. En dus moeten we opletten wat we subsidiëren. Het zou jammer zijn dat we alleen mensen doen overschakelen van een gewone naar een elektrische fiets. Want dan is de ecologische impact nefast (hoger energieverbruik en vervuilende batterijen) en de gezondsheidsimpact ook (minder hard trappen betekent minder conditie). Maar als sommige gezinnen hun tweede auto wegdoen ten voordele van een elektrische fiets vind ik dat een heel goede zaak. Momenteel gaat er héél veel belastingsgeld naar elektrische wagens via de aftrek op de belastingsbrief. Maar dat blijven wel auto's. Daarmee bedoel ik dat ze erg veel gewicht verplaatsen (onnodig energieverbruik), plaats innemen op en naast de baan (files en parkeerplaatsen), gevaarlijk zijn voor fietsers en voetgangers... Bovendien is hun actieradius en oplaadtijd nog altijd erg beperkt, waardoor ze de voordelen van een auto niet hebben. Als dat bedrag naar elektrische fietsen zou gaan, zou ons land er plots heel anders uitzien. Dan heb je echt minder wagens en meer fietsen op straat. Ik ben niet de enige die daarvoor pleit. Er zijn ook professoren die er zo over denken.

Een collega van me heeft een half jaar de elektrische fiets van haar schoonmoeder geleend om naar het werk te komen. Ze is nu verhuisd naar Holsbeek en spaart voor een eigen elektrische fiets. Zolang ze die niet heeft, neemt ze de bus. En die is ook niet bepaald de grote vriend van de fietsers in Leuven. We kunnen het jammer vinden dat ze niet met een gewone fiets wil komen, maar ik ben vooral blij dat ze nu geen eigen wagen koopt.

Laatst aangepast op woensdag, 14 december 2011 09:04