The Body Shop Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
woensdag, 23 januari 2008 23:26

De groene pluim van deze maand gaat naar The Body Shop. Deze cosmeticaketen bewijst dat commercie niet ten koste van respect voor mens en natuur hoeft te gaan.

The Body Shop verkoopt producten voor lichaamsverzorging die niet getest werden op dieren. Een goede zaak, want die testen zijn doorgaans nutteloos, aangezien dieren anders reageren op de producten dan mensen. Bovendien zijn de grondstoffen vaak biologisch geteeld. Dat geeft op zijn beurt minder kans op huidallergie. Tot slot neemt The Body Shop ook zijn sociaal engagement op. Neem nu bijvoorbeeld het project met marula-olie. Die wordt geperst uit noten die worden aangekocht van het vrouwencoöperatief Eudafano in Namibië. De noten gaan van de hand voor een prijs die hoger ligt dan het gemiddelde op de wereldmarkt. Bovendien krijgt iedereen hetzelfde loon. De pluksters worden dus niet tegen elkaar uitgespeeld om de prijs te doen kelderen. Dat verdient een pluim, en wel een groene!

Voor de geïnteresseerden: de olie wordt gebruikt in lippeglans en oogschaduw.