Blog van Toon Toelen
Deaf Iets Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
donderdag, 22 september 2011 18:20

 
Groen! wil meer bushokjes op Vesten Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
zaterdag, 09 juli 2011 07:25

Vandaag, zaterdag 9 juli, voerde Groen! een korte actie om aandacht te vragen voor de afwezigheid van bushokjes aan heel wat bushaltes langs de Vesten.

Toon Toelen: Onlangs heb ik nog eens de hele route van Vesten afgefietst, en de balans is toch niet zo positief. Aan de buitenring zijn er op heel wat plaatsen bushokjes, maar niet overal, bv. niet aan de Tiensepoort of aan het Provinciehuis, haltes die er al twee jaar zijn. Aan de binnenring zijn er zo goed als geen bushokjes.

Een overzicht van alle haltes is te vinden in dit fotoalbum. De keuze voor de groene actie aan het Provinciehuis is symbolisch, op heel wat andere plaatsen is er minstens zoveel nood aan goede accommodatie waar busgebruikers kunnen schuilen.

Toon Toelen: Op heel wat plaatsen, zoals aan het Provinciehuis, heeft men al wel infoborden geplaatst die aangeven wanneer de bus zal komen. Prima, maar het plaatsen van bushokjes zou zeker evenzeer nuttig zijn. Het komt aan het stadsbestuur toe om bushokjes aan te vragen bij De Lijn. Er is een heel gamma aan hokjes beschikbaar, zoals ook een speciale smalle versie (type D) voor die locaties waar er weinig plaats is. De lokale overheid betaalt 25% van de kostprijs, het Vlaams Gewest betaalt de rest.

Alle informatie over halteaccommodatie van De Lijn.<>.

Toon Toelen: De volgende jaren zullen de Vesten nog meer dan nu gebruikt worden voor busverkeer. We hopen ook dat nog meer mensen van die bussen gebruik zullen maken. Als er goede voorzieningen zijn voor busgebruikers, dan zal het zeker mogelijk zijn meer mensen te overtuigen. We roepen het stadsbestuur op om een planning te maken voor het voorzien van meer bushokjes op dit traject.

 
Quote Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
donderdag, 07 juli 2011 18:29

Bij de hekken rond de put tijdens de opgravingen stonden altijd mensen. Er was dan ook enorm veel interesse. Ik zie dat als een gemiste kans voor de stad Leuven. Wij hebben daar veel te weinig mee gedaan.

Lees meer...
 
Deze keer mét bijlage Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
woensdag, 10 augustus 2011 10:35

Lap! Ik zie dat Google me te snel afgeweest is. Ik heb lang (voor de grap) gedacht om een patent te nemen op een elektronische waarschuwing bij het versturen van een email die melding maakt van een bijlage, maar waar geen bijlage aan hangt. Die fout maakte ik zelf immers heel vaak. En ik zie dat tientallen anderen in hetzelfde schuitje zitten. Maar dat is blijkbaar verleden tijd bij Gmail. Proficiat!

 
Treintje/busje komt zo Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
vrijdag, 10 juni 2011 18:31

De laatste trein afschaffen is niet zo'n goed idee. Onlangs kwam de directeur van De Lijn Vlaams-Brabant in de provincieraad pleiten voor het behoud van de laatste bus, ook al zit er weinig volk op. Volgens hem willen veel mensen de voorlaatste bus nemen, en beschouwen ze de laatste bus als een reserve-oplossing. Voor het geval ze de voorlaatste zouden missen! Door de laatste af te schaffen, schuift die hele groep op. Het gevolg zal zijn dat de "nieuwe" laatste bus ook veel leger zal zijn dan tevoren.

 

 
Trompet op zijn kop Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
dinsdag, 07 juni 2011 07:05

Door de overvloed aan zon de voorbije weken moesten de kindjes regelmatig een pet dragen. Kate spreekt altijd over haar "chique pet" hoewel het om een oud, gratis petje gaat met vlekken die er niet meer uitgaan. Ben doet nog beter: hij vraagt steevast om zijn "trompet".

 

 
Serendipiteit Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
donderdag, 26 mei 2011 18:14

Hoe is dat nu plots mogelijk? In één week geconfronteerd worden met twee dodelijke ongevallen in je onmiddellijke omgeving. Zaterdag reden we met het gezin op de Wakkerzeelsebaan van Wijgmaal naar Kelfs toen we drie motoren kruisten die véél te snel reden. Je mag daar 70 km/u, maar ze reden op zijn minst 100. De ene had zelfs nog een passagier achterop die zó hoog zat dat hij over de bestuurder heen kon kijken. Toen we nog geen half uur later de omgekeerde richting uitreden waren blijkbaar een motorrijder en een autobestuurder tegen mekaar geknald. Het dak van de auto was zwaar ingedeukt en er stonden al ambulances, politie, brandweerwagens en de MUG kwam net toe. Ik weet niet zeker of het tweemaal om dezelfde motorrijders ging, maar alles wijst toch in die richting. Toen ik daarover mailde naar de politie Leuven, kreeg ik trouwens geen enkele respons.

En vandaag kreeg Christy plots telefoon dat er een dodelijk ongeval was gebeurd in het kinderdagverblijf waar Ben en Kate heengaan als Christy ergens heen moet (zoals vandaag). Meer weten we nog niet. Maar het bericht greep ons toch meteen bij de keel. Kan je je iets ergers indenken als ouder dan dit? We zijn er helemaal niet goed van.

Update: het ging blijkbaar om een geval van wiegedood. Tragisch ongeval, maar moeilijk te vermijden. Toch vreemd dat niemand ons daarvan op de hoogte bracht. Niet de onthaalmoeder, niet Kind & Gezin, niet degene die het onderzoek voerde...

 

Laatst aangepast op dinsdag, 07 juni 2011 07:04
 
Big Ben Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
woensdag, 25 mei 2011 21:58

Ben spreekt nu ook al zijn eerste woordje Engels. Wat zeg ik? Viér woordjes ineens: tenkjoefeffiematsj (thank you very much)!

 
Fast Food Nation - Het fastfoodparadijs Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
woensdag, 18 mei 2011 18:20

U hebt nog wat boekbesprekingen van me tegoed. Eentje daarvan is Fast Food Nation (Het fastfoodparadijs) van Eric Schlosser. Dat boek pretendeert dat je achteraf nooit nog een 'snelle hap' zal willen eten. Het legt de mechanismen bloot achter de voedselindustrie. Die mechanismen - zeg ik er maar meteen bij - gelden in de eerste plaats voor de V.S. Maar gezien de Amerikaanse dominantie in de wereld van fast food en aangezien de buitenlandse filialen van Mc Donalds en consoorten vaak verplicht worden om de alle grondstoffen aan te kopen bij het moederbedrijf, gaat de vergelijking met de rest van de wereld op. De meeste hoofdstukken focussen dan ook op het gebrek aan aandacht voor hygiëne door de zucht naar efficiëntiewinsten. Maar ook de sociale uitbuiting van het personeel, de veelvuldige faillissementen van franchisehouders, de juridische dreigementen tegenover critici, het misbruik van overheidssubsidies en de ecologische impact komen ruimschoots aan bod.

De schrijver koos ervoor om zijn hoofdstukken enigszins in te delen volgens het eindproduct: de frietjes, de frisdrank, het vlees... Omdat hij enorm veel interviews deed voor zijn research kan je makkelijk gezichten plakken op elk van die problematieken. Ook keert hij vaak terug naar een handvol locaties. En die aanpak zindert na. Andersom had hij misschien beter van elk hoofdstuk een apart boek gemaakt? Want nu keren dezelfde principes zo vaak terug in elk hoofdstuk. En de leesbaarheid lijdt daaronder. Of lag dat aan het feit dat ik het in het Engels las?

Een van de enorme pluspunten is dat niet één bedrijf geviseerd wordt. Er passeren er heel wat de revue. Ook ketens die in België nog niet actief zijn. En de weerkerende tendensen doen me huiveren voor het neo-liberalisme op de wereldmarkt. Hopelijk houdt Europa die boot af!

Als historicus kon ik mijn hart ophalen, want elk thema wordt teruggevoerd tot het begin, soms wel 100 jaar geleden! En van elke firma wordt het leven van de stichter uitvoerig geschetst. Ook in dat opzicht kan je opmerken dat de auteur teveel materiaal in één boek heeft willen verpakken. Zo doet hij bijvoorbeeld uit de doeken hoe de automobielindustrie het spoornetwerk heeft opgekocht en ontmanteld. Daarbij maakt hij de knappe vergelijking tussen de beginperiode van de spoorwegen die al haar infrastructuur met eigen kapitaal moest aanleggen en van die van de auto-industrie waarvoor wegen werden aangelegd door de overheid. En een andere keer weidt hij uit over de razendsnelle uitbreiding (sprawl) van de steden in de Californië en de Rocky Mountains.  En eenmaals zelfs over het oorlogsverleden van een Oost-Duitse stad. Allemaal best aangenaam om lezen. Maar het boek werd er wel veel dikker door (en wellicht minder boeiend voor niet-historici).

Toch heeft het boek een geweldige indruk gemaakt. Hierdoor ben ik er nog méér van overtuigd dat dodelijke ongevallen in de voedselindustrie (zoals met die Franse vestiging van Quick begin 2011) echt geen toeval zijn. Ik vraag me af of de film even pakkend is?

 
Kop stuk Afdrukken E-mailadres
Geschreven door Administrator   
maandag, 16 mei 2011 18:25

De politieke studentenverenigingen van Leuven Gras, animo, jong n-va, jong cd&v en jong-vld organiseerden de voorbije week een kopstukkendebat over "de algemene politieke toestand". Aan tafel zaten Theo Franken, Jef Van den Berghe, Lorin Parys en Bruno Tobback. Ik mocht invallen voor Hermes Sanctorum.

Het viel vooral op met welke negatieve ingesteldheid Franken aan politiek doet. Terwijl de anderen in de eerste plaats de toekomst willen vormgeven, leek de N-VA'er vooral met het verleden te willen afrekenen. Bij elke tussenkomst hing hij een wij-zij-verhaal op over Wallonië. De vitriool vloeide volop. Alsof Vlaanderen er zo goed voorstaat op het vlak van vergrijzing, biodiversiteit, staat van de wegen, verkeersongevallen, klimaatopwarming, inkomensongelijkheid...? Beseft die man dan niet dat zo'n houding zich niet ooit tegen hen zal keren?

 

 

Laatst aangepast op maandag, 16 mei 2011 09:02
 
« StartVorige12345678910VolgendeEinde »

Pagina 6 van 171